کوشاکار 35 ساله شد
san storage،ذخیره سازهای san

آشنایی با سیستمهای ذخیره ساز SAN Storage هوآوی

استوریج SAN هوآوی:

سیستم ذخیره ساز SAN  یک شبکه اختصاصی با سرعت بالا می باشد که مجموعه‌ای از استوریج ها را به هم وصل کرده و در اختیار سرورها قرار می‌دهد.

سیستم های ذخیره ساز SAN منابع ذخیره سازها را از کابران معمولی شبکه قطع می نماید و آنها را به یک شبکه مستقل با عملکرد بالا، تبدیل می کند. این قابلیت این امکان را برای هر سرور ایجاد می‌نماید که گویی فقط به یک استوریج درایو دسترسی داده شده، در حالی که متشکل از استوریج های متعددی است. زمانی که یک هاست می‌خواهد به دستگاه ذخیره ساز بر روی SAN دسترسی داشته باشد، یک درخواست دسترسی مبتنی بر BLOCK برای آن دستگاه ذخیره ساز ارسال می‌نماید.

یک شبکه ذخیره ساز نوعاً از سه جزء اصلی مونتاژ گردیده است: کابل، آداپتور (HBA(Host Bus Adapter و سوئیچ .هر سوییچ و سیستم ذخیره ساز در SAN باید به هم متصل گردند و اتصالات فیزیکی باید در سطوح پهنای باندی که توانایی کافی برای رسیدن به اوج فعالیت داده را دارد، حمایت کند.

سیستم های ذخیره ساز SAN از مرکز هدایت می شوند و کانال فیبر(FC (Fiber Channel  به لحاظ قیمت بالا، مدیریت پیچیده و سخت شهرت دارد. با پیدایش iSCSI این چالش ها با قرار گرفتن فرمان های SCSI در داخل پکت های IP از میان رفتند، به طوریکه به جای انتقال برروی کانال فیبر (FC)، انتقال بر روی اتصال اترنت صورت می‌گیرد. به جای یادگیری، ساخت و هدایت دو شبکه، با استفاده از یک اترنت محلی (شبکه LAN) برای ارتباط کاربران و یک FC SAN برای سیستم ذخیره ساز یک سازمان می‌تواند از دانش و زیرساخت های در حال حاضر خود برای هر دو سیستم LAN و SAN بر روی یک بستر استفاده نماید.

SAN مجازی

سیستم ذخیره ساز SAN مجازی یک سیستم ذخیره ساز بر پایه نرم افزار می‌باشد که بر روی هایپروایزر از قبیل VMware ESXi  یا Microsoft Hyper-V اجرا می‌گردد. سیستم ذخیره ساز Virtual SAN دارای مزایای بسیاری مانند سهولت مدیریت و مقیاس پذیری می باشد. به محض اینکه سخت افزارهای ذخیره ساز به رسمیت شناخته شد و توسط هایپروایزر پشتیبانی گردید، سخت افزار به وسیله VSAN مورد استفاده قرار می‌گیرد. (هرچند ذخیره سازها از برندهای  متفاوتی باشند، اما Virtual SAN  عموماً با همه برندها سازگاری دارند.)

سیستم های ذخیره ساز  SAN Unified

سیستم های Unified SAN حول مفهوم سیستم های ذخیره ساز unified تعریف می‌شوند، که هم ذخیره ساز file و هم block را از طریق یک دستگاه قابل دسترس قرار می‌دهد (معمولا به صورت یک دستگاه NAS اصلاح شده). به عبارتی دیگر، Unified SAN  می‌تواند دارای امکانات سیستم SAN  و NAS باشد.

سیستم های ذخیره ساز Converged SAN

سیستم های ذخیره ساز Converged SAN کانال های فیبر را بر روی اترنت (FCoE ( Fiber Channel over Ethernet قرار می‌دهند. سیستم ذخیره ساز همگرا SAN بیشتر اوقات بر اساس ایترنت 10 گیگابایتی می‌باشد و پورت‌های شبکه‌ای متعدد گاهی اوقات برای افزایش هر چه بیشتر سرعت به هم پیوند میخورند.

مزایا و معیب SAN

اصلی‌ترین مزیت استفاده از یک SAN این است که مجموعه‌ای از استوریج ها را میتوان به هم وصل کرده به طوریکه در واقع به عنوان یک استوریج  logical شناخته شود.

سیستم های ذخیره ساز SAN بسیار مقیاس پذیر هستند زیرا به راحتی می توان فضای استوریج را افزایش داد.

از معایب اصلی سیستم های ذخیره ساز SAN هزینه و پیچیدگی نسبی آنهاست. راه اندازی، نصب، و پشتیبانی سخت افزار SAN همچنین نیاز به مهارت تخصصی دارد.

مقایسه SAN و NAS

اصطلاح SAN & NAS  گاهی اوقات با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند چون کلمات اختصاری آنها بسیار شبیه هم هستند.NAS  متشکل شده از دستگاه‌ های ذخیره سازی که به طور مستقیم به سوئیچ شبکه وصل می گردند. گرچه موارد استثناء هم وجود دارد، اما دستگاه های NAS اغلب به عنوان فایل سرور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یک سیستم ذخیره ساز SAN پیچیده تر و پرهزینه تر از سیستم NAS است، به طوریکه شامل کابل کشی اختصاصی، سوییچ و سخت افزار ذخیره ساز اختصاصی می باشد. سیستم های ذخیره ساز SAN بسیار مقیاس پذیر بوده و به ذخیره سازها این امکان را می دهند که به عنوان LUN آشکار شوند. بر عکس، سیستم های ذخیره ساز NAS معمولا به عنوان یک سیستم FILE  ظاهر می گردند، گرچه بعضی سیستم های NAS ذخیره ساز BLOCK  هم پشتیبانی می کنند.

ذخیره ساز همگرای Huawei OceanStor V3

تجهیزات ذخیره سازی یکپارچه نسل جدید هوآوی با ترکیب SAN و NAS طیف گسترده‌ای از تجهیزات ذخیره سازی با کارآیی بالا را به سازمان‌های کوچک تا بزرگ ارائه می‌دهد. این تجهیزات از یک پلت فرم سخت افزاری قدرتمند جدید و مجموعه‌ای از نرم افزارهای مدیریت هوشمند بهره می‌برد. مدل های موجود OceanStor V3 شامل 2200، 2600، 5300، 5600، 5800 و 6800 هستند.

در آخر از شما دعوت می‌کنیم ویدئوی زیر در مورد تجهیزات ذخیره‌سازی یکپارچه را تماشا نمایید:
 
 
 
 

Share this post